I/M Readiness Test / Emissietest

 

De I/M Readiness test wordt door veel mensen als emissietest aangeduid. In dit artikel houden we de term Readiness test aan en gaan we dieper in op de achtergrond en de mogelijkheden. De status van de Readiness test wordt o.a. bij de jaarlijkse APK-keuring gecontroleerd.

Wat houdt de I/M Readiness test in?

Auto’s zijn voorzien van sensoren welke continu data verzamelen. Ook emissie gerelateerde systemen zijn voorzien van deze sensoren. De data die deze sensoren verzamelen wordt o.a. gebruikt voor zelfdiagnose van de auto. Door bijvoorbeeld het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen te meten is de auto in staat zelf de verhouding brandstof : zuurstof welke naar de verbrandingsmotor gaat aan te passen. Als één van deze sensoren niet meer (goed) werkt kan dit een hoger brandstofverbruik en meer uitlaatgassen tot gevolg hebben. Om het milieu niet onnodig te belasten is daarom besloten om tijdens de jaarlijkse APK-keuring de status van de Readiness test te controleren.

I/M Readiness test bestaat momenteel uit 11 monitors

Auto’s kunnen voorzien zijn van 11 verschillende monitors die de prestaties van emissie gerelateerde systemen controleren. Omdat er onderscheid is tussen monitors voor benzinevoertuigen en dieselvoertuigen is geen enkele auto voorzien van alle 11 monitors. Hoeveel monitors er gebruikt worden is per auto afhankelijk.

Status monitors: Complete, Incomplete of N/A

De afzonderlijke monitors van de Readiness Test hebben ieder een eigen status.

  • Heeft een monitor de status complete dan is er geen verdere actie vereist.
  • Heeft een monitor de status incomplete dan is de test niet succesvol afgerond en is er verdere actie vereist.
  • Heeft een monitor de status N/A dan is de test niet beschikbaar voor de betreffende auto.

 

De status N/A is géén reden om de auto af te keuren! N/A wil simpelweg zeggen dat de auto de test niet kan uitvoeren omdat de monitor niet aanwezig is in het voertuig. De test kan daarom niet uitgevoerd worden. Dit is heel normaal, geen enkele auto is voorzien van alle monitors.

 

im-readiness-al529

Met de AutoLink AL529 is het mogelijk om met één druk op de knop de status van de emissietest / readiness test op te vragen. Klik op de foto voor meer info over deze diagnosecomputer.

Wat te doen bij status Incomplete

Heeft een monitor de status incomplete dan gaat u eerst na of er foutcodes aanwezig zijn waardoor de test niet succesvol kan worden afgerond. Het motormanagement lampje van het dashboard mag niet branden. Zijn er geen foutcodes aanwezig controleert u het brandstofniveau. Ideaal is een brandstoftank die voor 35% – 85% gevuld is.

De kans is echter groter dat u met de auto moet gaan rijden om de status van de monitor naar Complete te krijgen. Het verwijderen van foutcodes, het uitschakelen van het Check Engine lampje of het loskoppelen van de accu resulteert namelijk in een reset van de monitors van de Readiness Test. Door met de auto te rijden verzamelt de monitor nieuwe data.

OBD Rijcyclus

De data die een monitor nodig heeft om een test af te ronden wordt verzameld tijdens een rijcyclus. Wilt u dat een monitor zo snel mogelijk de rijcyclus afrondt dan kunt u een OBD rijcyclus uitvoeren. Sommige merken vermelden de rijcyclus in de handleiding van de auto. Kunt u de rijcyclus voor uw auto niet achterhalen dan kunt u onderstaande stappen volgen.

  1. Koude start (auto ook niet eerst op contact zetten)
  2. Airco en raamverwarming aan (gedurende 3 minuten)
  3. Airco en raamverwarming uitzetten
  4. Geleidelijk optrekken tot een snelheid van 80 km/h en snelheid stabiel houden (gedurende 3 minuten)
  5. Uit laten rollen tot 30 km/h zonder te remmen
  6. Stevig optrekken naar 100 km/h en snelheid stabiel houden (gedurende 5 minuten)
  7. Rollend tot stilstand laten komen zonder te remmen

Het is niet aan te raden om deze cyclus onder normale omstandigheden op de openbare weg te voltooien. Breng uzelf en andere weggebruikers niet in gevaar! Dit is bovendien geen garantie tot succes.

OBD Scanners met een sneltoets voor de I/M Readiness Test


pijl-terug

 Klik hier om terug te keren naar het kenniscentrum.

Reageer op dit artikel


Er zijn voor dit artikel nog geen reacties geplaatst.