Programmeren

 

Programmeren

Als het gaat om werken met computers is programmeren een breed begrip. Het wordt veelal gebruikt voor het schrijven, herschrijven of aanpassen van software. Het doel van programmeren is het ontwikkelen van nieuwe software of het aanpassen van bestaande software zodat deze op een andere wijze gaat functioneren. Ook binnen de automotive kunnen we het begrip programmeren opsplitsen naar deze toepassingen. 

Let op! Als u gaat programmeren is het belangrijk om met verschillende zaken rekening te houden. Lees daarom de informatie op deze pagina goed door alvorens u gaat programmeren.

Schrijven

Het schrijven van software werkt met een specifiek computerprogramma welke gebruikt wordt door ingenieurs van automerken, racerij, tuners en leveranciers van universele stuurapparaten. Met dit computerprogramma wordt software ontwikkeld, speciaal afgestemd op het merk auto, doel en functie. Diagnoseapparatuur is ontwikkeld voor andere doeleinden, het schrijven van nieuwe software is met diagnoseapparatuur niet mogelijk.

Herschrijven

Sommige diagnoseapparatuur heeft de mogelijkheid om software van stuurapparaten in het voertuig te overschrijven. Sinds de euro-5 milieuwetgeving zijn autofabrikanten verplicht om bepaalde voertuiggegevens en software beschikbaar te maken voor de universele automarkt. Hiervoor is een speciaal communicatieprotocol in het leven geroepen. Dit is universele communicatiesoftware om via een speciale computertaal bepaalde programma’s te kunnen overschrijven op stuurapparaten in het voertuig. Bij een aantal automerken kan tegen betaling tijdelijk toegang worden gegeven tot merk-specifieke software die met universele diagnoseapparatuur kan worden gebruikt. Deze universele diagnoseapparatuur moet dan voorzien zijn van een J2534 “Pass Tru” protocol.

Aanpassen

Onder aanpassen van software verstaan we het kalibreren, 0-stellen, inleren, initialiseren, wissen van adaptatiewaarden en coderen.

 

Waar moet u rekening mee houden tijdens programmeren?

Gebruikt u diagnoseapparatuur om bijvoorbeeld informatie over foutcodes uit te lezen dan kan er niet veel verkeerd gaan. Als u per ongeluk de verbinding tussen de uitleesapparatuur en het stuurapparaat in het voertuig verbreekt is de kans klein dat er softwarematig iets beschadigd in de elektronica van het motorstuurapparaat.
Als u gaat programmeren is dit anders, u zit nu namelijk in een diepere laag van de software. Indien er tijdens het programmeren problemen ontstaan in de communicatie tussen het diagnosesysteem en het betreffende stuurapparaat is de kans aanwezig dat de software in het stuurapparaat van het voertuig beschadigd raakt. In sommige gevallen is dit stuurapparaat hierna onbruikbaar geworden. Om dit te voorkomen moet er gezorgd worden voor een stabiele en storingsvrije connectie.

Zorg voor een stabiele & storingsvrije connectie

Tip voor bekabeld programmeren


Als u een kabelverbinding gebruikt tussen de diagnoseapparatuur en het voertuig, zorg dan dat de kabel niet klem kan komen te zitten tussen het portier! Laat de kabel bij voorkeur door de open portierruit lopen als u met de tester buiten het voertuig wilt blijven staan. Hang de tester anders over het stuurwiel.

Tip voor draadloos programmeren


Als u apparatuur gebruikt met een draadloze verbinding zoals Bluetooth of Wi-Fi is het raadzaam om tijdens programmeerwerkzaamheden uit de buurt te blijven van apparatuur welke een groot magnetisch veld produceren. Denk hierbij aan lasapparaten, vermogenstestbanken of remmentestbanken.

Zorg voor een stabiele voeding

Het kalibreren, 0-stellen, inleren, initialiseren, en het wissen van adaptatiewaarden zijn handelingen die meestal binnen een kort tijd zijn uit te voeren. Om deze reden gaat er in de praktijk meestal niets mis. Om de kans op problemen te minimaliseren in het toch raadzaam om de accu te controleren alvorens u aan de slag gaat.

Indien u pass-thru gaat programmeren (herschrijven van software) neemt dit meestal meer tijd in beslag. Dit kan afhankelijk van het stuurapparaat, de hoeveelheid data en de verwerkingssnelheid van de software soms wel 5 tot 40 minuten duren. Zorg bij deze vorm van programmeren altijd voor een stabiele acculader. De betere laders hebben buiten verschillende laadkarakteristieken voor Loodzuur, AGM- en Gel accu’s  voorzien van een speciale programmeerstand.

In deze stand wordt er alleen maar bijgeladen wat er wordt verbruikt en zal er speciale filtering in de lader worden toegepast om schommelingen en pieken in het boordspanningssysteem van het voertuig tot een minimum te beperken.

accu programmeerstand

Deze acculader heeft een speciale programmeerstand.

 

Wat kan ik allemaal programmeren met mijn diagnosetester?

Wat u allemaal kunt programmeren met uw tester is in de eerste plaats natuurlijk afhankelijk van het soort apparatuur en de abonnementsvorm. Daarover adviseren wij u graag! Als u eenmaal een geschikte diagnosetester heeft gevonden, is het belangrijk om in de gaten te houden dat er regelmatig updates uitgebracht worden voor deze professionele diagnoseapparatuur. Tijdens het updaten van uw diagnoseapparaat wordt aangegeven welke merken, types en systemen in de nieuwe softwareversie zijn toegevoegd. Houd deze wijzigingen nauwkeurig bij.

Na het updaten van software op een professionele diagnosetester wordt er een document kenbaar gemaakt waarin u precies kunt zien wat deze software allemaal kan per merk, type en systeem. In de afbeelding hiernaast ziet u een voorbeeld van de MaxiSys diagnosetester, als u onder het merk van de betreffende auto op het pijltje drukt (hier omcirkelt in het rood) krijgt u het gewenste document te zien. Met code nummers wordt aangegeven welke programmeringen mogelijk zijn.

maxisys-bmw

 

Waar haal ik programmeer informatie vandaan?

  1. De basis programmeerfuncties zoals kalibreren, 0-stellen, inleren, initialiseren & wissen van adaptatiewaarden staan duidelijk aangegeven in de testerdocumentatie. Indien u een dergelijke programmering uitvoert worden de betreffende voorwaarden aangegeven in het scherm van de diagnosetester (b.v. contact aan, stuur rechtuitpositie, voertuig op een vlakke ondergrond, enz.).
     
  2. Voor het coderen van een stuurapparaat heeft u zoals de naam al doet vermoeden, inleercodes nodig. Deze codes heeft u nodig als u bepaalde stuurapparaten heeft vervangen of als u een stekker van een stuurapparaat los heeft genomen met het contact aan. Het ontbreken van de codering gaat in dit geval meestal gepaard met een bijbehorende foutcode. Niet ieder merk voertuig heeft de mogelijkheid om te coderen.

    Coderingen kunt u vinden op de volgende plaatsen:
    • Als u handelingen gaat uitvoeren aan een bepaald systeem of stuurapparaat kunt u het beste de huidige coderingen eerst uitlezen en opslaan en/-of uitprinten. Mocht de codering onverhoopt verloren gaan heeft u deze altijd nog tot uw beschikking.
    • Als u een stuurapparaat aan het uitlezen bent en u voor de optie coderen kiest, kunt u soms op een vraagteken of op de help toets drukken voor meer informatie over deze codering. Soms staat er een uitleg over de opbouw en betekenis van verschillende coderingen die u in kunt voeren. Als u vooraf de huidige codering opslaat of uitprint kunt u altijd terug naar de oude situatie. Op die manier hoeft u niet bang te zijn dat er iets fout gaat.
    • Voor sommige diagnoseproducten zoals bijvoorbeeld het VAG-com diagnosesysteem word heel veel informatie over coderen kenbaar gemaakt op hun informatiewebsite (http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html). De website is gebaseerd op de VAG-com diagnose apparatuur maar de coderingen kan meestal ook met andere diagnose apparatuur worden gebruikt.
    • Opvragen bij een merkdealer (indien u een goede relatie met deze dealer heeft)
    • Opzoeken in het automerk specifieke programma met service informatie:
      • U kunt vaak een abonnement nemen voor een uur, dag, week of jaar via internet. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de betreffende auto-importeur.
      • Op internet worden soms DVD’s of softwarepakketten aangeboden met een kopie van dealer service informatie. Deze informatie is meestal illegaal en worden steeds op andere plekken aangeboden.
      • Op verschillende merk of model specifieke forums worden vaak coderingen uitgezocht en gedeeld om bepaalde systemen anders te laten functioneren.

 

Het programmeren lukt niet, wat nu?

Er zijn een aantal belangrijke zaken om rekening mee te houden indien u bepaalde systemen/stuurapparaten niet in komt:

 

  1. Programmeerfuncties zijn soms niet bereikbaar via de normale stappen die u maakt zoals u bijvoorbeeld foutcodes leest of live data bekijkt. Bij sommige merken zoals BMW zijn programmeerfuncties alleen bereikbaar via een speciaal menu in de diagnosetester. De stappen die u moet maken in een diagnosetester worden vaak bepaald door de manier waarop de firmware en software is ingericht op het stuurapparaat waar u contact mee maakt. Daarom zijn de stappen die u maakt op de diagnosetester meestal dezelfde stappen die een dealer met zijn apparatuur moet maken.
  2. Bij sommige voertuigen wordt een zeer complex communicatienetwerk toegepast, bepaalde stuurapparaten worden soms niet weergegeven in de stuurapparatenlijst van uw diagnosetester. Dit komt soms omdat bepaalde systemen indirect aan het communicatienetwerk hangen. Vaak is een dergelijk stuurapparaat toch uit te lezen door eerst de Gateway uit te lezen (de gateway is een schakel tussen meerdere voertuignetwerken), in de Gateway wordt soms een lijst weergegeven met de stuurapparaten aan dit extra netwerk.
  3. Sleutels programmeren met diagnoseapparatuur is bij een groot aantal merken na 2005 niet meer mogelijk. Sinds die tijd houden autofabrikanten programmeercodes geheim en worden deze versleuteld op een server gezet. Deze server is alleen toegankelijk met behulp van een officiële diagnosetester en een dealerregistratienummer.
  4. Ervaring, lef, informatievoorzieningen en het volgen van diagnosetrainingen zijn belangrijke ingrediënten om handig te worden in programmeren, helaas is dit niet voor iedereen even gemakkelijk.

 

Welke apparatuur kan programmeren?

Professionele diagnosetesters met programmeermogelijkheid zijn er in 2 varianten:

 

Merk specifieke diagnoseapparatuur met de mogelijkheid voor aanpassing van software

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Merk specifieke diagnoseapparatuur met de mogelijkheid voor herschrijven van software middels het J2534 “Pass Tru” protocol

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pijl-terug

 Klik hier om terug te keren naar het kenniscentrum.

Reageer op dit artikel


Er zijn voor dit artikel nog geen reacties geplaatst.
Houd mij op de hoogte van nieuws en aanbiedingen