Per 1 november 2014 is er TPMS wetgeving vastgelegd in de Europese richtlijn ECE-R64. Elke nieuw verkochte auto moet vanaf dat moment door de fabrikant zijn voorzien van een TPMS systeem. Voor oudere auto's geldt deze wetgeving niet. Zowel directe als indirecte systemen zijn toegestaan, zolang deze voldoen aan de eisen en voorwaarden van de Europese richtlijn. Het maakt daarbij niet uit of er gebruik wordt gemaakt van een originele sensor of een aftermarket sensor.
TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systems) is de Engelse term voor bandenspanningscontrole systeem. Door het gebruik van TPMS wordt de bandenspanning van elke afzonderlijke band continu gecontroleerd. Zodra de bandenspanning te laag is geven de sensoren een signaal af en zal het waarschuwingslampje gaan branden om de bestuurder te waarschuwen. Het gebruik van TPMS draagt daarmee bij aan een betere rijveiligheid. Door met de juiste bandenspanning te rijden wordt bovendien een hoger brandstofverbruik voorkomen en bandenslijtage beperkt.
Het toepassen van een TPMS-systeem is sinds november 2014 verplicht voor iedere nieuw verkochte auto. De fabrikant mag kiezen voor een direct of een indirect controlesysteem. Bij een indirect controlesysteem gebruikt de auto data van de ABS en ASR sensoren. Aan de hand van gemeten trillingen en de rotatiesnelheid van de banden wordt berekend of er bandenspanningsverlies is. Omdat de bandenspanning niet gemeten maar berekend wordt, is het indirecte TPMS systeem niet volledig nauwkeurig. Bij een direct TPMS systeem wordt iedere band van een sensor voorzien welke de bandenspanning meet. Het directe TPMS systeem is nauwkeuriger en krijgt daarom de voorkeur.
Het plaatsen en vervangen van TPMS sensoren
Bij een direct TPMS controlesysteem worden er sensoren in de banden geplaatst die de bandendruk controleren. Deze sensoren communiceren draadloos met de boordcomputer van het voertuig. Omdat de sensoren op een batterij werken moeten ze periodiek vervangen worden. Wanneer nieuwe sensoren geplaatst worden of oude sensoren vervangen worden moeten deze geprogrammeerd worden om te communiceren met de auto. Voor het programmeren van de TPMS-sensoren heeft u apparatuur nodig met de juiste TPMS-software.
Met de TPMS apparatuur van Autel is het heel eenvoudig om een kopie te maken van een bestaande TPMS-sensor. Omdat het een exacte kopie betreft zal de auto de sensor direct herkennen zodra deze in de band is geplaatst. Bij het vervangen van een defecte sensor of het plaatsen van hele nieuwe sensors moeten de instellingen uit een database gehaald worden. Bij de Autel TPMS apparatuur hoeft u alleen het automerk, model en bouwjaar te selecteren om de nieuwe TPMS-sensor te programmeren.
Klik hier om terug te keren naar het kenniscentrum.