ADAS, Advanced Driver Assistance System, speelt een steeds grotere rol binnen de Automotive. Sinds mei 2022 zijn o.a. noodremsystemen, automatische snelheidsbeperking, rijbaanondersteuning, een achteruitrijcamera en ook een alcoholslot verplicht in nieuw ontworpen automodellen. Het gaat in totaal om 30 maatregelen die vanaf mei 2024 ingaan voor alle nieuw geregistreerde auto’s. Al die veiligheidssystemen moeten onderhouden worden. Een alom bekend voorbeeld is ruitvervanging, verzekeringsmaatschappijen vergoeden alleen als er met een rapport kan worden aangetoond dat de camera voor Lane Departure Warning opnieuw is gekalibreerd.

 


Dynamische ADAS kalibraties

 

Een groot gedeelte van de ADAS veiligheidssystemen wordt dynamisch gekalibreerd. Dat wil zeggen dat er geen kalibratieframe met targets voor nodig is, die worden alleen gebruikt voor statische kalibraties. Veel gebruikers beginnen dan ook met dynamisch kalibreren, het is een goede manier om bekend te worden met ADAS. En niet onbelangrijk, de investering is klein. Alle Autel MaxiSys diagnosesystemen zijn voor €795 uit te breiden met ADAS-software voor dynamische kalibraties.


>> Voor eenmalige aankoop zonder jaarlijkse kosten, klik hier.


ADAS VEILIGHEIDSSYSTEMEN ONDERVERDEELD IN 6 GROEPEN

 

ACC | ADAPTIVE CRUISE CONTROL

 

Adaptive Cruise Control is een veiligheidssysteem waarbij de snelhied van het voertuig automatisch wordt aangepast aan de voorganger. ACC helpt met remmen en gas geven om de juiste afstand tot de voorganger aan te houden.

 

  • Adaptive Cruise Control werkt op basis van radar metingen
  • Kalibratieapparatuur voor ACC is veelal universeel

 

In 1992 introduceerde Mitsubishi Distance Warning, de voorganger van Adaptive Cruise Control. Het systeem paste de snelheid van het voertuig niet aan maar toonde een waarschuwingslampje als de afstand tot de voorganger te klein werd. In 1999 was Mercedes de eerste autofabrikant die Adaptive Cruise Control zoals we het nu kennen toepaste, Jaguar volgde nog hetzelfde jaar en BMW in het jaar 2000.

 

LDW | LANE DEPARTURE WARNING/ASSIST

 

Lane Departure Warning of Lane Departure Assist is een veiligheidssysteem waarbij het voertuig een waarschuwing geeft of actief bijstuurt als het de rijbaan dreigt te verlaten zonder richting aan te geven.

 

  • Lane Departure Warning/Assist werkt op basis van camera's
  • Kalibratiepatronen voor LDW verschillen per automerk

 

Van alle ADAS veiligheidssystemen heeft Lane Departure Warning/Assist het grootste effect op de verkeersveiligeid, de kans op een ongeluk is maar liefst 67% kleiner.

 

NVS | NIGHT VISION SYSTEM

 

Night Vision is een hulpsysteem waarbij warmtecamera's of infrarood licht wordt gebruikt om een donkere weg te analyseren en objecten te registreren. Het beeld wordt weergegeven op het beeldscherm in de auto.

 

  • Night Vision werkt op basis van infrarood- of warmtecamera's.
  • Kalibratieapparatuur voor Night Vision Systemen is merkspecifiek.

 

Veel ADAS veilighiedssystemen zijn in 2022 verplicht gesteld voor nieuwe auto's, Night Vision niet en wordt vooral toegepast bij luxe auto's.
Passieve Night Vision systemen werken op basis van warmtecamera's. (o.a. Audi, BMW en Volkswagen)
Actieve Night Vision systemen werken op basis van infrarood. (o.a. Mercedes)

 

AVM | AROUND VIEW MONITOR

 

Around View Monitor is een hulpsysteem waarbij de beelden van camera's rondom het voertuig worden gecombineerd naar een 360° overzicht. Het beeld wordt weergegeven op het beeldscherm in de auto en de parkeerhulp maakt er gebruik van.

 

  • Around View Monitor werkt op basis van camera's.
  • Kalibratiepatronen voor AVM verschillen per automerk. 

 

Software van de boordcomputer plakt de verschillende camerabeelden aan elkaar vast en verwijderd overlappende delen en vervorming. Dit resulteert in een enkele weergave van de volledige omtrek van het voertuig.

 

BSD | BLIND SPOT DETECTION

 

Blind Spot Detection is een hulpsysteem waarbij de bestuurder, d.m.v. een waarschuwingslampje in de buitenspiegel, wordt gewaarschuwd zodra andere weggebruikers zich in de dode hoek bevinden.

 

  • Blind Spot Detection werk op basis van radar metingen
  • Kalibratieapparatuur voor BSD is veelal universeel

 

Blind Spot Detection kan samenwerken met Lane Departure Warning/Assist. Als de bestuurder aanstalte maakt van baan te wisselen door het knipperlicht aan te zetten terwijl een andere auto op hoge snelheid nadert, zal LDW een waarschuwingssignaal afgeven, ondanks dat de camera's voor LDW het naderende voertuig niet zien.

 

 

RCW | REAR COLLISION WARNING

 

Rear Collision Warning is een veiligheidssysteem dat waarschuwt bij te snel naderend achteropkomend verkeer. De achteropkomende bestuurder wordt gewaarschuwd met de knipperlichten. 

 

  • Rear Collision Warning werkt op basis van radar metingen
  • Kalibratieapparatuur voor RCW is veelal universeel

 

Uitzondering zijn de achteruitrijcamera's die sommige automerken toepassen, deze worden gekalibreerd met merkspecifieke kalibratiepatronen.


3 KALIBRATIE OPSTELLINGEN

 

VAST KALIBRATIEFRAME


IA600 MOBIEL KALIBRATIEFRAME


NIEUW! IA900WA