local_offer Autel

Sinds 1 november 2014 is er in de Europese richtlijn ECE-R64 geregeld dat elke nieuw verkochte auto moet zijn voorzien van een TPMS systeem. Zowel directe als indirecte systemen zijn toegestaan, zolang deze voldoen aan de eisen en voorwaarden van de Europese richtlijn. Het maakt daarbij niet uit of er gebruik wordt gemaakt van een originele sensor of een aftermarket sensor. Voor oudere auto's geldt de wetgeving niet.


Wat is TPMS?

TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) is de Engelse term voor het bandenspanning controle systeem. TPMS monitort de bandenspanning van elke afzonderlijke band en communiceert de data met de boordcomputer. Zodra er een te lage bandenspanning wordt gemeten wordt de bestuurder gewaarschuwd. Het gebruik van TPMS draagt daarmee bij aan een betere rijveiligheid. Door met de juiste bandenspanning te rijden wordt bovendien een hoger brandstofverbruik voorkomen en bandenslijtage beperkt.

 

Direct of indirect TPMS systeem

Het toepassen van een TPMS-systeem is sinds november 2014 verplicht voor iedere nieuw verkochte auto. De fabrikant mag kiezen voor een direct of een indirect controlesysteem. Bij een indirect controlesysteem gebruikt de auto data van de ABS en ASR sensoren. Aan de hand van gemeten trillingen en de rotatiesnelheid van de banden wordt berekend of er bandenspanningsverlies is. Omdat de bandenspanning niet gemeten maar berekend wordt, is het indirecte TPMS systeem niet volledig nauwkeurig. Bij een direct TPMS systeem wordt iedere band van een sensor voorzien om de bandenspanning te meten. Het directe TPMS systeem is nauwkeuriger en krijgt daarom de voorkeur.
 

Het plaatsen en vervangen van TPMS sensoren

TPMS-sensoren werken op een batterij en worden periodiek vervangen. Bij het vervangen van een sensor moet er voor gezorgd worden dat de nieuwe sensor kan communiceren met de boordcomputer van het voertuig. Met de TPMS apparatuur van Autel is het heel eenvoudig om een kopie te maken van een bestaande TPMS-sensor. Omdat het een exacte kopie betreft zal de auto de sensor direct herkennen. Bij het vervangen van een defecte sensor of het plaatsen van hele nieuwe sensors worden de instellingen uit een database gehaald. Bij de Autel TPMS apparatuur hoeft u daarbij alleen het automerk, model en bouwjaar te selecteren om nieuwe TPMS-sensoren te programmeren.


Autel TPMS-sensoren

Autel MX-sensor zwart rubber 433 MHz
  • TPMS-sensor
€ 29,65 € 24,50
Autel MX-sensor zilver metaal 315 MHz
  • TPMS-sensor
€ 29,65 € 24,50
Autel MX-sensor zilver metaal 433 MHz
  • TPMS-sensor
€ 29,65 € 24,50
Autel MX-sensor zwart metaal 433 MHz
  • TPMS-sensor
€ 29,65 € 24,50

Belangrijk! Dit artikel is samengesteld om gebruikers te informeren over de mogelijkheden van Autel diagnoseapparatuur. Procedures zijn niet altijd gelijk en kunnen verschillen per voertuig en/of diagnosesysteem. Dit is o.a. afhankelijk van de opbouw van de voertuigsoftware. Volg altijd de instructies op het scherm van het diagnoseapparaat en neem bij twijfel contact op met onze klantenservice.

Terug naar overzicht

Gerelateerde producten

Autel MaxiSys MS906-PRO-TS
  • Universeel voor 92+ automerken
  • Diagnose alle elektronische systemen
  • 44+ Onderhoudsfuncties
  • Activatie test
  • Basis instellingen en aanpassingen
  • Basis coderen
  • ECU coderen
  • ECU programmeren offline
  • TPMS-sensoren programmeren en inleren
  • Draadloze VCI200
  • 8" Scherm
€ 3.023,79 € 2.499,00
MaxiTPMS ITS600
  • TPMS-sensoren programmeren en inleren
  • Draadloze VCI200
  • Tot 20 sensoren tegelijk programmeren
€ 635,25 € 525,00
Autel MaxiTPMS TS508
  • TPMS-sensoren programmeren en inleren
€ 477,95 € 395,00