Zelf uw auto uitlezen is helemaal niet moeilijk. In dit artikel worden alle zaken die van belang zijn om het juiste diagnosesysteem te vinden kort besproken. Per onderwerp heeft u de mogelijkheid om door te klikken naar een artikel dat verder ingaat op de betreffende materie. Als u dit artikel gelezen heeft weet u precies waarop u moet letten bij de aanschaf van diagnoseapparatuur voor het uitlezen van uw auto.
Wilt u een auto uitlezen dan gaat dat via OBD (OnBoardDiagnostics). Er zijn twee OBD versies. Het is daarom belangrijk om eerst vast te stellen of de uit te lezen auto gebruik maakt van OBD1 of OBD2. De overgang van OBD1 naar OBD2 is voor benzinevoertuigen het bouwjaar 2001, voor dieselvoertuigen is dit 2004. In onderstaande afbeelding kunt u op basis van bouwjaar en brandstof zelf de OBD versie vaststellen.
Als u heeft vastgesteld welk OBD systeem uw auto heeft kunt u de auto uitlezen met diagnoseapparatuur met de juiste OBD versie. De communicatie tussen de diagnoseapparatuur en het voertuig verloopt via computertaal, ook wel communicatieprotocollen genoemd. Omdat beide OBD versies met andere communicatieprotocollen werken is het niet mogelijk om een OBD1 auto met OBD2 software uit te lezen. Met OBD2 software kunt u ook geen OBD1 auto uitlezen. Er zijn overigens wel diagnosesystemen die zowel OBD1 als OBD2 software hebben.
Waarschijnlijk wilt u uw auto uitlezen omdat u verwacht dat er één of meerdere foutcodes in de auto aanwezig zijn. Als u het vermoeden heeft dat er een storing aanwezig is in het motormanagement van de auto, dan heeft u een ruime keus aan diagnoseapparatuur waarmee u de betreffende autostoring kunt uitlezen. De OBD2 software voor het uitlezen van het motormanagement is namelijk voor alle automerken hetzelfde. U kunt dus kiezen voor een universeel diagnosesysteem waarmee u bij alle auto’s met OBD2 (ongeacht het automerk) het motormanagement kunt uitlezen. Voor auto's met een OBD1 systeem heeft u altijd merkspecifieke OBD1 software nodig.
>> Meer informatie over het uitlezen van het motormanagement
Wilt u ook andere elektronische systemen van de auto uitlezen, zoals een Airbag of ABS module dan heeft u uitgebreidere software nodig. Bij alle producten in onze shop staat een opsomming van wat u precies kunt uitlezen. Alleen de producten waarbij “Diagnose overige elektronische systemen” staat zijn hiervoor geschikt.
U weet nu aan welke vereisten uw diagnosesysteem moet voldoen om uw auto uit te lezen. Afhankelijk van het automerk is het aanbod beperkt tot enkele diagnosesystemen. Waarschijnlijk heeft u hierbij de keuze tussen een OBD Scanner en een Diagnose Interface. De prestaties van beide types diagnoseapparatuur zijn hetzelfde.
Maak hieronder een keuze uit één van deze twee opties of scroll nog iets verder naar beneden als u liever alle diagnoseapparatuur per automerk wilt bekijken.
Auto uitlezen met een OBD Scanner
Een OBD scanner is een aparte behuizing met toetsen en een display waarmee het OBD systeem wordt bediend. Een OBD scanner is het eenvoudigste in gebruik, u kunt na het aansluiten direct de auto uitlezen. Heeft u geen of weinig ervaring met auto's uitlezen dan adviseren wij u om een OBD Scanner te kiezen!
Een Diagnose Interfcae is een elektronisch apparaat dat tussen een PC en het voertuig wordt aangesloten. De Diagnose Interface wordt gebruikt als vertaler tussen het voertuig en de PC. Wilt u een auto uitlezen met een Diagnose Interface dan moet eerst de software geïnstalleerd worden op een PC. Een Diagnose Interface kan handig zijn om informatie gemakkelijk op te slaan op een PC of te delen via internet.
Met de OBD diagnoseapparatuur van Smeets Solutions kunt u eenvoudig én veilig uw auto uitlezen. In de communicatie tussen de auto en het diagnosesysteem kan er namelijk alleen worden uitgelezen maar u kunt geen aanpassingen doorvoeren in de software van de auto (foutcodes kunnen wel gewist worden). Het is daarom niet mogelijk om tijdens het uitlezen van de auto per ongeluk iets permanent te wijzigen, er kunnen nooit gevaarlijke situaties ontstaan. Met de diagnosesystemen die in de categorie professioneel zijn ingedeeld kunnen wel aanpassingen worden gedaan aan het voertuig.
Met bovenstaande informatie bent u in staat om zelf het juiste diagnosesysteem te vinden voor het uitlezen van een auto. Ter verduidelijking volgen er nog een aantal voorbeelden.
VOORBEELD 1
Bij een Peugeot van bouwjaar 2008 (brandstof Diesel) brandt het motormanagementlampje. Welk diagnosesysteem kan er gebruikt worden voor het uitlezen van de auto?
Op de pagina OBD Scanners > Peugeot vinden we de goedkoopste oplossing voor het uitlezen van deze auto, de Autel AutoLink AL301. Iets duurder is de iCarsoft i800, met deze scanner zijn er een aantal extra mogelijkheden die voor deze situatie niet persé nodig zijn maar in de toekomst wel interessant kunnen zijn. Bovendien is het gebruikersgemak van de iCarsoft scanner groter omdat deze foutcodes met een omschrijving toont. Bij de AutoLink AL301 krijgt u alleen een code te zien waarvan u de omschrijving zelf moet opzoeken. Wilt u nog een stapje verder gaan dan kunt er voor kiezen om een scanner aan te schaffen waarmee ook elektronische systemen van de auto uitgelezen kunnen worden. De iCarsoft CP V1.0 heeft deze mogelijkheid. Deze scanner is wel weer duurder waardoor de investering waarschijnlijk niet na 1 keer uitlezen wordt terugverdient.
VOORBEELD 2
Bij een BMW van bouwjaar 2003 (brandstof Benzine) branden er 2 lampjes op het dashboard, het motormanagementlampje en het ABS lampje. Welk diagnosesysteem kan er gebruikt worden voor het uitlezen van de auto?
Benzinevoertuigen maken vanaf 2001 gebruik van OBD2. We moeten dan ook zoeken naar een OBD2 diagnosesysteem.
Op de pagina OBD Scanners > BMW vinden we de goedkoopste oplossing voor het uitlezen van deze auto, de iCarsoft BMM V1.0. Deze scanner voldoet aan alle vereisten en kan bovendien ook nog een aantal andere elektronische systemen uitlezen bij BMW. De iCarsoft BMM V1.0 zou dus een prima keuze zijn om deze auto uit te lezen. Op de pagina Diagnose Interface > BMW vinden we nog een aantal alternatieven. MaxiECU voor BMW is ongeveer even duur als de iCarsoft scanner en is ook qua mogelijkheden vergelijkbaar. Wilt u vooral zo snel mogelijk de foutcodes van de auto uitlezen dan adviseren wij de iCarsoft scanner. Besteedt u hobbymatig of professioneel meer tijd aan auto's dan is MaxiECU voor u wellicht interessanter. Het kost wat tijd om de systemen te installeren en er wegwijs mee te worden maar het is wel de moeite waard!
VOORBEELD 3
Bij een oudere Volkswagen van bouwjaar 1999 (brandstof Benzine) brandt het motormanagementlampje. Welk diagnosesysteem kan er gebruikt worden voor het uitlezen van de auto?
Op de pagina OBD Scanners > Volkswagen vinden we een scanner speciaal voor het uitlezen van oudere Volkswagens, de scanner V01. De V01 kan Volkswagens met een bouwjaar tot 2005 uitlezen en zou dus voldoen. De kans is echter groot dat u dit diagnosesysteem niet meer kunt gebruiken als u een nieuwere auto aanschaft. De iCarsoft VAWS V1.0 kan de Volkswagen van 1999 ook uitlezen en is bovendien geschikt voor nieuwere Volkswagen modellen. Afhankelijk van de verwachting hoe vaak het systeem nu en in de toekomst gebruikt gaat worden zijn dit de beste keuzes voor het uitlezen van de auto.
Klik hier om terug te keren naar het kenniscentrum.