J2534 is een communicatieprotocol waarmee dealersoftware vanaf een pc naar een voertuig wordt geprogrammeerd. Apparatuur voorzien van het J2534 protocol noemen we Pass-Thru apparatuur. In dit artikel kunt u lezen hoe het J2534 protocol is ontstaan en hoe u Pass-Thru programmeringen in de praktijk kunt toepassen.
Hoe het J2534 Protocol is ontstaan
Een SAE-norm (Society of Automotive Engineers) uit 2004 eist dat stuurapparaten uit de aandrijflijn opnieuw geprogrammeerd moeten kunnen worden wanneer een autofabrikant nieuwe software heeft uitgebracht die betrekking heeft op milieu of veiligheid. Sinds de Euro5-wetgeving in 2009 is de bestaande regelgeving verder uitgebreid. Om aan de regelgeving te voldoen en de nieuwe softwareversies daadwerkelijk in het voertuig te kunnen programmeren ontstond er een probleem. De communicatietaal in een voertuig is namelijk anders dan de communicatietaal op uw computer of testapparaat. Brengt een autofabrikant nieuwe software uit kan deze dus niet zomaar in het voertuig geprogrammeerd worden. Om deze reden is er een Pass-Thru module nodig tussen uw computer en het voertuignetwerk welke een vertaal-functie vervuld. Wanneer zo’n module is voorzien van het J2534 protocol noemen we dit een Pass-Thru module. Het J2534 protocol is een soort universele taal waarmee gecommuniceerd kan worden tussen het voertuig en de apparatuur die aan het voertuig gekoppeld is.
De mogelijkheden via Pass-Thru zijn heel uitgebreid en gaan verder dan het programmeren van nieuwe software welke ontwikkeld is voor milieu / veiligheid. U kunt Pass-Thru ook toepassen als u net een nieuwe trekhaak heeft ingebouwd of voor het inleren van nieuwe sleutels. Bij een aantal merken is het zelfs mogelijk om digitale onderhoudsboekjes in te vullen. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over de ondersteunde merken en systemen.
De software die u nodig heeft om een voertuigmodule via Pass-Thru opnieuw te kunnen programmeren moet via een website van het betreffende automerk worden gedownload. Ieder automerk heeft zijn eigen website. Om toegang te verkrijgen moet worden betaald, meestal via creditcard. Onderstaand een lijst met hyperlinks waarmee u rechtstreeks naar de website van de autofabrikant kunt gaan door erop te klikken. Via deze websites heeft u ook toegang tot fabrieksdocumentatie. Hierin kunt u informatie bekijken over terugroepacties, speciale bulletins en technische gegevens.
Let op! Wij proberen de hyperlinks actueel te houden maar zijn niet aansprakelijk voor wijzigingen en fouten.
Websites
Houd er altijd rekening mee dat er belangrijke verschillen zijn in het aanbod van informatie. De ene fabrikant geeft alleen de verplichte informatie vrij en de andere fabrikant gunt u een kijkje in een gedeelte van de originele dealerdatabase. De prijzen die gevraagd worden zijn in de meeste gevallen redelijk. Als u een dag toegang koopt is dit in de meeste gevallen goedkoper dan de factuur die u krijgt van de betreffende merkdealer. Zoals met veel apparatuur geldt ook hier; hoe vaker u ermee werkt hoe interessanter het wordt.
Computer
Voor het gebruik van een merk-specifieke website moeten er soms drivers worden gedownload. Indien u met meerdere specifieke websites door elkaar werkt kunnen er soms conflicten worden veroorzaakt op uw computer. Enige ervaring met computers is zeker aan te raden. Wij kunnen voorbeelden, tips en training verzorgen in het gebruik van J2534 Pass-Thru. Maar ondanks dat geven ervaring en doorzettingsvermogen uiteindelijk de beste resultaten.
Toekomst
Er zijn steeds meer autofabrikanten die een volledig elektrische modellen range aan willen bieden. Hierdoor zal onderhoud zich langzaam gaan verplaatsen van naar beurten waarbij software aanpassingen centraal staan.
Veiligheid
Voor het aanpassen van software is een stabiele voedingsspanning vereist. Software updates kunnen tussen de 5 minuten en 15 uur in beslag nemen. Een geschikte acculader met programmeerfunctie is een vereiste om programmeringen op een veilige manier uit te kunnen voeren. Indien de voedingsspanning onstabiel is of tijdens het programmeren helemaal wegvalt kan een stuurapparaat onbruikbaar worden.
Wij kunnen u geschikte apparatuur leveren en ondersteuning geven voor het werken met J2534 Pass-Thru. Voor meer informatie kunt u contact op nemen met onze klantenservice.
Klik hier om terug te keren naar het kenniscentrum.