local_offer Autel

Coderen en programmeren is een steeds belangrijker onderdeel bij het onderhoud van moderne auto's. De termen worden nogal eens door elkaar gebruikt en er zijn nog tal van andere functies die als codering of programmering gezien kunnen worden. Om de functionaliteiten van de verschillende diagnosesystemen overzichtelijk te houden maken we daarom onderscheid.

 


CODEREN 

 

Bij coderen wordt de werking van bestaande software van de auto aangepast. Dit kan op verschillende manieren en op verschillende niveaus.

 

Basis Coderingen

 

Het inlezen van een nieuwe injector kan als een codering worden gezien, de injectorcode wordt immers aangepast in de bestaande software. In de praktijk wordt een nieuwe injector ingelezen met de onderhoudsfunctie voor injectoren waardoor de technicus misschien niet eens bewust is dat de software is aangepast. Een nieuwe injector inlezen/coderen is redelijk basis en vaak al mogelijk met diagnoseapparatuur voor doe-het-zelvers. Omdat dergelijke apparatuur qua coderingen niet veel verder gaat noemen we dit Basis Coderingen.  

 

ECU Coderingen

 

Bij ECU coderingen worden de opties en instellingen van een auto ge(de)activeerd. Onderstaand screenshot1 is gemaakt met een Autel MaxiSys MS906-PRO en toont een lijst-weergave van de codering van een BMW 1-serie. Het overzicht laat alleen de opties zien die actief zijn, in dit geval is code 851 actief en bij BMW staat dat voor Duitse taalinstelling van het voertuig. Door bewerken te selecteren verschijnt de volledige codering en kan deze aangepast worden (screenshot2). Het aanpassen van het gedeelte van de code van 851 naar 868 veranderd de taalinstelling van de auto naar Nederlands. Er is geen nieuwe software geprogrammeerd, de codering van de bestaande software is alleen aangepast om de software anders te laten werken. Selecteer eventueel 'Selectie' om de codering aan te passen met een configuratiescherm. Er verschijnt een lijst met alle beschikbare opties voor BMW, zie screenshot 3.

 

Screenshot 1

Screenshot 2

Screenshot 3


PROGRAMMEREN

 

Waar bij coderen de bestaande software wordt aangepast, wordt bij programmeren nieuwe software naar de ECU van de auto geschreven. Die nieuwe software moet ergens vandaan komen en daarom maken we onderscheid tussen offline en online programmeren.

 

Offline Programmeren

 

Bij offline programmeren wordt er gebruik gemaakt van software die al beschikbaar is. In veel gevallen zal het de software van de oude ECU zijn. Het diagnosesysteem haalt de software van de oude ECU en schrijft het terug naar de nieuwe ECU. 

 

Online Programmeren

 

Bij online programmeren wordt de software via een internetverbinding gedownload. De Autel MaxiFlash VCI (bij de MaxiSys MS909 en MS909-EV) en de MaxiFlash VCMI (bij de MS919, Ultra en Ultra-EV) zijn geschikt om op hoog niveau te kunnen programmeren. Met een actieve software licentie is er toegang tot BMW en Mercedes software, binnen het diagnose programma kunt u het verzoek doen om een module te programmeren. De corresponderende software wordt vervolgens van de Autel server gedownload en geïnstalleerd. 

Indien u andere automerken dan BMW en Mercedes wilt programmeren, kunt u dit doen door u aan te melden via de website van de betreffende autofabrikant. Tegen betaling kunt u voor een uur, dag, week, maand of jaar toegang krijgen tot merk-specifieke informatie, procedures en software.

 

Gebruik zowel bij offline als online programmeren de USB-kabel tussen de diagnose tablet en de VCI/VCMI om de mogelijkheid tot fouten te verkleinen.

Gebruik bij online programmeren een Ethernet adapter voor bekabeld internet om de download te bespoedigen en de mogelijkheid tot fouten te verkleinen.

 

Pass-Thru

 

Vanaf 2009 is de Euro 5-wetgeving van kracht. Onder deze wet moeten alle autofabrikanten documentatie op Technische Informatie websites ter beschikking stellen welke buiten het dealernetwerk kunnen worden gebruikt. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld onderhouds-, diagnose- of schadeherstelbedrijven conform fabrieksvoorschrift werken. Programmeren of her-programmeren van regelapparaten vallen hier ook onder. Deze verplichte mogelijkheden wordt ook wel Pass-Thru genoemd. Ook bijvoorbeeld het inleren/coderen van een nieuwe trekhaak of het in gebruik nemen van een nieuwe front radar vallen onde Pass-Thru. Via een aantal autofabrikanten websites kunnen we tevens digitale onderhoudsboekjes invullen. 

Een aantal Pass-Thru mogelijkheden:

 

  • Service bulletins
  • Terugroepacties
  • Foutcode informatie
  • Elektrische schema’s
  • Procedures schadeherstel
  • Onderhoud aanmelden
  • Inleren & coderen
  • Software & updates
     

Het J2534 protocol

 

Vanaf het moment dat de Pass-Thru wetgeving van kracht is gegaan moet ieder voertuig een begrijpelijke universele taal "spreken". Het J2534 protocol is een universele standaard en werkt als vertaler tussen het voertuig en de diagnose tablet. Door deze software kunnen we universeel (her)programmeren. Het J2534 protocol is onderdeel van de MaxiFlash VCI voor de MS909 en MS909-EV en van de MaxiFlash VCMI voor de MS919, Ultra en Ultra-EV. De Autel MaxiFlash van de, nu niet meer leverbare, MaxiSys MS908S-Pro en MaxiSys Elite is ook geschikt.


TRAINING: MAXISYS CODEREN, PROGRAMMEREN EN PASS-THRU
 

Met een Autel MaxiSys beschikt u over de juiste apparatuur voor het op hoog niveau werken met software coderen en programmeren, al dan niet met Pass-Thru. Volg een trainingsdag en leer aan de hand van theorie en praktijkvoorbeelden meer over de (on)mogelijkheden. 

 

 | 1 trainingsdag | €275,- p.p. | >> Meer informatie

Terug naar overzicht

Gerelateerde producten

Autel MaxiSys MS906 PRO
  • Universeel voor 92+ automerken
  • Diagnose alle elektronische systemen
  • 44+ Onderhoudsfuncties
  • Activatie test
  • Basis instellingen en aanpassingen
  • Basis coderen
  • ECU coderen
  • ECU programmeren offline
  • Draadloze VCI200
  • 8" Scherm
€ 2.418,79 € 1.999,00
Autel MaxiSys MS906-PRO-TS
  • Universeel voor 92+ automerken
  • Diagnose alle elektronische systemen
  • 44+ Onderhoudsfuncties
  • Activatie test
  • Basis instellingen en aanpassingen
  • Basis coderen
  • ECU coderen
  • ECU programmeren offline
  • TPMS-sensoren programmeren en inleren
  • Draadloze VCI200
  • 8" Scherm
€ 3.023,79 € 2.499,00
Autel MaxiSys MS909
  • Universeel voor 94+ automerken inclusief supercars
  • Diagnose alle elektronische systemen
  • 44+ Onderhoudsfuncties
  • Activatie test
  • Basis instellingen en aanpassingen
  • Basis coderen
  • ECU coderen
  • ECU programmeren offline
  • ECU programmeren online Pass Thru Ready
  • Draadloze MaxiFlash VCI
  • 9.7" Scherm
€ 4.349,95 € 3.595,00
Autel MaxiSys MS919
  • Universeel voor 94+ automerken inclusief supercars
  • Diagnose alle elektronische systemen
  • 44+ Onderhoudsfuncties
  • Activatie test
  • Basis instellingen en aanpassingen
  • Basis coderen
  • ECU coderen
  • ECU programmeren offline
  • ECU programmeren online Pass Thru Ready
  • Draadloze MaxiFlash VCMI
  • 4-Kanaals scope
  • 9.7" Scherm
€ 5.559,95 € 4.595,00
Autel MaxiSys ULTRA
  • Universeel voor 94+ automerken inclusief supercars
  • Diagnose alle elektronische systemen
  • 44+ Onderhoudsfuncties
  • Activatie test
  • Basis instellingen en aanpassingen
  • Basis coderen
  • ECU coderen
  • ECU programmeren offline
  • ECU programmeren online Pass Thru Ready
  • Draadloze MaxiFlash VCMI
  • 4-Kanaals scope
  • 12.9" Scherm
  • Dockingstation
€ 6.769,95 € 5.595,00
Autel MaxiSys ULTRA EV
  • Universeel voor 94+ automerken inclusief supercars
  • Diagnose alle elektronische systemen
  • Diagnose accu elektrische auto's
  • 44+ Onderhoudsfuncties
  • Activatie test
  • Basis instellingen en aanpassingen
  • Basis coderen
  • ECU coderen
  • ECU programmeren offline
  • ECU programmeren online Pass Thru Ready
  • Draadloze MaxiFlash VCMI
  • 4-Kanaals scope
  • 12.9" Scherm
  • Dockingstation
€ 7.495,95 € 6.195,00
Autel MaxiSys MS909 EV
  • Universeel voor 94+ automerken inclusief supercars
  • Diagnose alle elektronische systemen
  • Diagnose accu elektrische auto's
  • 44+ Onderhoudsfuncties
  • Activatie test
  • Basis instellingen en aanpassingen
  • Basis coderen
  • ECU coderen
  • ECU programmeren offline
  • ECU programmeren online Pass Thru Ready
  • Draadloze MaxiFlash VCI
  • 9.7" Scherm
€ 5.075,95 € 4.195,00