Autel MaxiSys EV Diagnose & Onderhoud
Voor diagnose en onderhoud bij hybride en elektrische voertuigen zijn er andere uitdagingen dan bij voertuigen met een verbrandingsmotor. De Autel MaxiSys MS909EV en MaxiSys Ultra-EV bieden extra functies om hier in te voorzien. De normale MaxiSys MS909, MS919 en Ultra zijn niet geschikt, tenzij uitgebreid met een EV-upgrade-kit.
In dit artikel worden de belangrijkste EV functionaliteiten toegelicht. Aan de SOH-diagnose, voor het bepalen van de gezondheid van een tractiebatterij, is een apart artikel gewijd, klik eventueel hier.
Tractiebatterij
Als een elektrisch voertuig bijvoorbeeld niet meer in de ‘Ready to drive’ modus komt, kan er niet meer worden gereden. De EV Diagnose functie van de Autel MaxiSys voorziet in belangrijke informatie voor het stellen van een diagnose. De functie toont uit welke componenten de aandrijflijn bestaat, de foutcodes die zijn opgeslagen en welke componenten reageren op netwerkcommunicatie.
Als er via de EOBD-stekker geen communicatie tot stand komt, dan kan er (met meegeleverde bekabeling en stekkers), rechtstreeks op de tractiebatterij worden aangesloten. Wanneer de test rechtstreeks op de tractiebatterij positief is, kan het duurste onderdeel van de aandrijflijn worden uitgesloten van verdere diagnose.
Sommige automerken hebben na aanrijdingsschade een softwareblokkering op het BMS (Battery Management System) zoals we die ook kennen van Airbag stuurapparaten. Na controle en reparatie kan in de meeste gevallen via de EOBD-stekker de blokkering gereset worden. In sommige gevallen moet dit ‘On-Bench’, rechtstreeks in het geheugen van een EEPROM of MCU. In die gevallen kan het alleen met behulp van gespecialiseerde apparatuur zoals Autel MaxiIMMO.
DC/DC converter
Dit component zet de hoog volt tractiebatterij spanning om naar boordspanning voor o.a. comfortsystemen, ECU’s en verlichting. Met het overschot aan vermogen wordt de 12v accu opgeladen. De MaxiSys EV-software biedt een DC/DC converter functie voor het uitlezen van informatie en het uitvoeren van testen op dit component.
On-Board-Charger (OBC)
Dit component zorgt voor de omzetting van bijvoorbeeld 3-fase wisselspanning vanaf de laadpaal naar een gelijkspanning met een voltage die aan de eisen van het gebruikte type tractieaccu van het voertuig toebehoord. De MaxiSys EV-software biedt een OBC-functie voor het uitlezen van informatie en het uitvoeren van testen op de belangrijkste computer voor het beheer van laadomzetting.
Airco compressor
Bij een hoog volt aangestuurde airco compressor is diagnose wat lastiger dan bij een aandrijflijn met verbrandingsmotor. Het aanslaan van de compressor is niet altijd hoorbaar. De compressor is bij elektrische voertuigen meestal 3-fasen, de compressor draait alleen onder een lijst van strikte voorwaarden. De MaxiSys EV-software biedt een compressor-functie voor het aansturen van de compressor en het controleren van de live-data.
Warmtewisselsystemen
Veel hybride en elektrische auto’s zijn uitgerust met warmtewisselsystemen die de tractiebatterij en andere onderdelen uit het hoogvolt systeem in het juiste temperatuur bereik houden. Door deze toepassing wordt er minder energie verbruikt en kan de actieradius tot wel 30% extra rijbereik opleveren. Omdat dergelijke systemen voorzien zijn van meervoudige schakelkleppen en diverse elektrische waterpompen, is er een speciale procedure om het warmtewisselsysteem te ontluchten. De MaxiSys EV-software voorziet in deze procedures.
Belangrijk! Dit artikel is samengesteld om gebruikers te informeren over de mogelijkheden van Autel diagnoseapparatuur. Procedures zijn niet altijd gelijk en kunnen verschillen per voertuig en/of diagnosesysteem. Dit is o.a. afhankelijk van de opbouw van de voertuigsoftware. Volg altijd de instructies op het scherm van het diagnoseapparaat en neem bij twijfel contact op met onze klantenservice.