Wat is OBD, OBD1, OBD2 en EOBD?

Bij het uitlezen van een auto draait alles om OBD (OnBoardDiagnostics). Door via OBD contact met een auto te maken kan informatie uitgewisseld worden tussen de ECU (boordcomputer) van de auto en het gebruikte diagnosesysteem. Afhankelijk van de software van het diagnosesysteem kan via OBD gezocht worden naar foutcodes en andere data bekeken worden. Bij professionele diagnosesystemen is het zelfs mogelijk om actuatoren aan te sturen en de software van de auto aan te passen middels programmeringen en coderingen.

Het ontstaan van OBD (OBD1)

In de jaren 80 heeft de “California Air Resources Board“ de eerste OBD generatie ontwikkeld. Het doel van deze OBD1 was meer efficiëntie in de emissie van de voertuigen. In tegenstelling tot de opvolger OBD2 was er bij de eerste generatie nog veel vrijheid voor de autofabrikanten. Waar de auto’s aan moesten voldoen was simpel:

  • Ze moeten voorzien zijn van een Malfunction Indicator Light (het lampje in het dashboard dat gaat branden bij een motorstoring)
  • De foutcodes moeten worden opgeslagen in de boordcomputer van de auto


Het eigenlijke doel van OBD1, een zo efficiënt mogelijk emissie, is niet bereikt. Er waren simpelweg te weinig vereisten om het tot een succes te maken. Door de invoering van OBD1 werd het uitvoeren van onderhoud aan een auto wél veel eenvoudiger. Door het uitlezen van de auto via OBD1 is meteen duidelijk welke storingen een auto heeft. Het nadeel bij OBD1 is dat alle automerken nog de vrijheid hadden om eigen hardware en software toe te passen. Zo hebben alle merken een eigen OBD1-connector ontwikkeld en eigen software geschreven voor het kunnen uitlezen van de foutcodes. Voor het uitlezen van een BMW met OBD1 heb je dus hele andere apparatuur nodig dan voor het uitlezen van een Mercedes met OBD1. Voor het uitlezen van auto’s met OBD1 zijn er zowel OBD scanners als OBD interfaces leverbaar.

 

De huidige OBD versie, OBD2

In 1996 is men begonnen met de invoering van OBD2, in Amerika is deze direct in gebruik genomen. In Europa zijn de autofabrikanten wel begonnen met het gebruiken van de OBD2 aansluiting, maar is de software nog niet meteen toegepast in de auto's. In Europa is het voor benzinevoertuigen vanaf 2001 en voor dieselvoertuigen vanaf 2004 verplicht geworden om te voldoen aan de nieuwe OBD2 protocollen. Alle voertuigen die sinds die tijd geproduceerd zijn, kunnen dus sowieso uitgelezen worden via OBD2. Zie onderstaande afbeelding: 

OBD1 of OBD2 voor benzine- en dieselvoertuigen

Bij deze nieuwe OBD versie zijn er veel meer vereisten waar de automerken zich aan moeten houden. Auto's met OBD2 moeten allemaal voorzien zijn van een 16-polige OBD2 stekker waarmee de auto uitgelezen kan worden. Ook de software die gebruikt wordt voor het uitlezen van het motormanagement is bij OBD2 voor alle automerken gelijk. Door de protocollen voor alle auto's hetzelfde te maken werd het mogelijk om universele diagnoseapparatuur te ontwikkelen. Het motormanagement van een Renault kan nu namelijk met dezelfde software worden uitgelezen als bij Toyota, beide auto's hebben ook exact dezelfde stekker voor het aansluiten van een diagnosesysteem. 

"Met OBD2 software kan het motormanagement worden uitgelezen en een freeze frame en live data van de motor bekeken worden."

Wat kan er uitgelezen worden met OBD?

In de boordcomputer van een auto wordt alle data verwerkt die u met diagnoseapparatuur kunt uitlezen. Met OBD kunt u de volledige boordcomputer van een auto uitlezen. Belangrijk is om hierbij een splitsing te maken tussen het motormanagement van de auto en alle overige elektronische systemen. Zoals u hierboven heeft kunnen lezen kan het motormanagement van alle automerken via dezelfde OBD2 software uitgelezen worden. De overige elektronische systemen worden weliswaar via dezelfde stekker uitgelezen, de software die u hiervoor nodig heeft is echter niet gelijk! De autofabrikanten mogen hiervoor gebruik maken van eigen software. De software voor het uitlezen van de Airbag van een Citroën is daarom heel anders dan de software die u nodig heeft voor het uitlezen van de Airbag van een Audi.

Kortom, wilt u meer uitlezen dan het motormanagement, heeft u altijd een diagnosesysteem nodig met extra software voor het uitlezen van de elektronische systemen bij dat specifieke automerk.

ECU-splitsing

 

Hoe zit het met JOBD, EOBD, OBDI en OBDII?

OBD is opgesplitst in 2 varianten, OBD1 en OBD2. OBD1 wordt in Amerika OBDI genoemd. OBD2 wordt in Azië JOBD genoemd, in Amerika is dat OBDII en in Europa wordt ook wel EOBD gebruikt. Het gaat hierbij alleen om andere benamingen, de software is identiek.

Diagnoseapparatuur voor OBD uitlezen

Er zijn 2 manieren om een auto via OBD uit te lezen. U kunt kiezen voor een OBD Handscanner of een Diagnose Interface. OBD Handscanners zijn het eenvoudigst in gebruik. Met voorgeprogrammeerde software kunt u de scanner direct op een auto aansluiten en beginnen met uitlezen. Bij een Diagnose Interface dient u eerst het softwareprogramma op een pc te installeren voordat u kunt gaan uitlezen. Met name voor het bekijken van live data kan het grote computerscherm een voordeel zijn tegenover het kleinere scherm van een handscanner.

 

 

Reageer op dit artikel


Er zijn voor dit artikel nog geen reacties geplaatst.